Byvandring

27. februar 2017 af Lars Bach Hansen
I sammenhæng med 1se1’s tværfaglige undervisningsuge under temaet ”50’erne i Danmark – Gør gode tider bedre” har klassen med fagene historie og dansk besøgt Langenæskvarteret, Langenæskirken, Aarhus Kunstmuseum AROS og Aarhus Statsgymnasium. Det kom der en fin cykeltur og tre små artikler ud af.

Besøg i Langenæskirken af Thea Juul Bruun, 1se1

Vi cyklede fra skolen og hen til en rød og mørk murstenskasse med et gråt betontårn. Dette viste sig at være Langenæskirken, som er tegnet i 50’erne og bygget i 60’erne. Man gik ind i kirken med skepsis og tænkte; ”Det her er godt nok ikke en særlig flot kirke”, men efter at have været inde i kirken, gik man derfra med et helt andet syn og et perfekt eksempel på ordsproget ”man skal ikke skue hunden på hårene”. Vi snakkede med kirkens præst Anne Ehlers, som fortalte os, at hun har haft samme tunge oplevelse med kirkens arkitektur. Hun havde ALDRIG forestillet sig at hun skulle arbejde her! Men efter at kirken er blevet lysnet under en ombygning i 2013 med arbejdstitlen ”himlen ind, lyset ned, blikket ud”, resulterede det alligevel i, at Anne 20 år efter sin ansættelse står som en yderst tilfreds præst i Langenæskirken.

Udstillingen Human Nature på AROS af Kasper Nørgaard Lauridsen

Onsdag den 22. februar kl.10.00 besøgte vi så AROS museum i anledningen af vores AT projekt. Vi fik udleveret nogle bestemte malerier og kunstværker i en udstilling, som vi skulle analysere. Her så vi både abstrakte og konkrete kunstværker fra 1950'erne i forbindelse med kunstens frisættelse. Malerierne var primært landskabsbilleder, men der var også en fin samling malerier og kunstværker af en mere abstrakt karakter såsom Richard Mortensens maleri "Mennesker, dyr, natur" hvor særligt farverne spiller en stor rolle, som udfordrer sanserne og hvor tolkningen ikke er klar. Udstillingen gav et godt indblik af kunstens frisættelse og kunstens udvikling i 50’ernes Danmark.

Århusmuren og gobelinen Den lange rejse af Anne Sofie Klibo

Da klokken blev 12.00 skulle vi alle være ude på Statsgymnasiet. Her skulle vi høre om skolebygningens arkitektur og de tanker den er bygget på tilbage i 50’erne. Vi blev vist rundt og så kunstværker af den kendte kunstner Asger Jorn. Til at vise os rundt havde vi billedkunstlæreren Janne Yde.  Relieffet i forhallen også kaldet Århusmuren var et af de første kunstværker af Asger Jorn, som vi skulle se. Det var en 23 meter lang og 3 meter høj væg af ler, med klatter af maling, smeltet glas og nogle steder afmærkningen fra en scooters dæk. Tæt på var det noget uoverskueligt at få hold på værket. En kæmpe keramikvæg med buler og farver og små kvadratiske firkanter, som værket før har været delt op i, inden det blev til én stor væg. Hvis man går nogle skridt tilbage, kan man pludselig se et motiv. Det er et åbent motiv med frihed til fortolkning. Der har igennem tiden været flere forslag til hvad motiverne på keramikvæggen egentlig kan forestille. Sammen kan de danne en historie, som først forstiller Jorns familie, far, mor og børn. Der kan være forskellige monstre eller væsener, som er i hver deres humør. De forskellige former for monstre kan også forestille forskellige former for liv.

Efter at have studeret den enorme keramikvæg, som på det tidspunkt da den blev lavet, var den største i verden, gik vi videre ind i et andet stort rum. Skolens aula eller festsal. Inde i dette rum var der et langt tæppe hængt op på væggen, som det havde taget fem udenlandske og én dansk væver 18 måneder at væve. Tæppet var vævet præcist efter en skitse lavet af Jorn og en fransk kunstner ved navn Pierre Wemäeres helt i tråd med Cobrakunstens idealer om demokrati, mangfoldighed og internationalisering. Værket er 14 meter langt og 1,8 meter bredt, så ligesom det andet fylder det en hel væg.

Vi brugte resten af tiden på at få rundt og kigge på flere, lidt mindre værker også af Asger Jorn. Til hvert værk hørte der en lille historie, som vi fik fortalt af Janne Yde. De to sidste værker vi kom forbi var de ene lavet af eleverne med tydelig inspiration af Asger Jorn. Eleverne havde bl.a. cyklet over værket, ligesom med scooteren på keramikvæggen. Til sidst så vi endnu et keramikstykke af Asger Jorn, som var blevet lavet sammen med den store væg, og som var en gave fra Jorn. Tilsammen udgjorde værkerne en lille rejse, som endte i dette keramikstykke. Det var en god afslutning på en meget kunstnerisk dag, og historierne fra den gode billedkunstlærer Janne Yde, gjorde tingene så meget mere spændende.  

 redAarow Billeder

  

www.marselisborg-gym.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Cookies kan anvendes til at skelne de forskellige brugere på en hjemmeside fra hinanden samt til at måle trafik på en hjemmeside. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til ovennævnte formål.
×